Wednesday, June 19, 2013

Krabi Day 3 : Krabi town.

Assalamualaikum w.b.t.

Chapter 3                                                                          17/05/2013

Hye! hye!
Morning. hee.
breakfast timeee..
Apa lagi jum makan.
Bismillah..

Haaaa hamek kau makan..
Lapo bebenor lerr tueee... :D
Aktiviti hari nie bebas.
Tapi mission kami nak ke KRABI TOWN!
Mula² kita sewa moto dulu..di kedai yang sama kami sewa pada hari pertama tue..
"Sis! we want man u scooter again can ah.?"
Pastue akak tue usha moto² dia kiri..kanan..
"Okay can laa.."
rule untuk sewa scooter/moto di sini kena tinggalkan passport..di mana² kedai pun.
jadi bijak lah anda untuk memilih..jangan sebab nk murah..tapi tak secure pulak passport awak tue..
okay da settle, kita gi isi minyak dulu.!

Fyi, harga minyak Thailand mahal berbanding Malaysia..sebab tue lah  kat sempadan  thai-msia banyak kes² curik minyak..kami isi full bersamaan dengan 150baht (myr15)..
Kami merempit dengan scooter nie pegi ke krabi town sebab nak cari
tapak krabi night market petang nanti..
hihi :D
nama pun night market, siang² tak de laa market tue..kami round² town singgah ke factory outlet versi krabi

Lepas kua dari outlet nie..angin hijan da datang sekali dengan gerimis..
kami pun nak blah ingat sempat laa berteduh mana²
tapi tak sempattt..hujan krabi nie giler btul sekejap je awan gelap bawak hujan yang lebat..
Apa lagi kuyup lah. hahaha.!
lepak kat petrol station jap..ramai jugak kat situ. kami lah orang pertama..pastue ada akak sorang, abang sorang..pastue makin ramai, makin ramai..
tengok macam da reda sikit..kami gerak ke main town..kat sini tak hujan plak.!

Posing² sikit..hihi.
*mujur baju dua² hitam..tak lah nampak sangat basah lenjun nyerr*
Kemudian, kami terus ke hotel..lepak² bilik, pastue kua cari makan..
kami terfikir nak try kat stall tepi² jalan..tapi da letak rule, cari yang halal.
start engine moto..kami menuju ke nopparat..depan² pantai..ada stall jual makanan ringan² macam ikan goreng celup tepung..udang celup tepung, ayam goreng..somtam..pastue ada jugak masakan panas.
So apa lagi stop kat situ..sebelah kedai jual ice blended dan macam² jenis air.
senang.! mintak akak tue nasi goreng, ayam goreng dengan somtam. haha ai nie minat betul makanan² thai lagi² tomyam dengan somtam. da sampai tempat diorang, apa lagi harus laa try.! :D

Sedap weyh!
*hidup jangan nak try makan mahal² jee..sekali sekala kena try makan kat gerai² juga..kekadang gerai tue lagi sedap* :D
Harga murah gilersss!air tue satu mocha, satu pineapple blended. dah laa bekas besar, harga 70baht je dua tue..makan pulak 90baht jee..ya Allah..nasib da kenyang..kalau tak..mahu makan lagi. hehehe.
Haaa dah kenapa pakai macam tue? macam nak berenang jee..
Haaaa memang nak terus pegi berendam da tuee..
Lepas makan, kami lepak pantai kejap..habis kan air, kami balik hotel, park scoot..terus ke pool =)

Tak lama pun berendam..dalam sejam setengah je..tapi syiok laa jugak pool dia tak ramai orang..
mula² takut jugak sebab tak pakai sweimming suit, tapi secara logiknyer owner hotel nie kan muslim, tak kan diorang nak marahkan..so beranikan diri juga..
lepas setengah jam kot ada budak msia pun datang berendam sekali..hehe :D

Kemudian kami naik bilik siap² nak ke krabi night market.. =)
merempitlah! apa lagi..hehe.
kami cuma isi minyak 50baht lagi sebab nak sempatkan minyak sampai ke ao nang balik..hee
*padahal besepah je petrol pam kat town tue, cuma kami nak perjalanan tue lancar*
Sebelum sampai town, kami singgah souvenir shop..ada dua, kami singgah satu per satu..
hehe cuci mata jee..

Da sampai town, nampak da night market..terus kami cari tempat park moto..kami bejalan tak jauh pun, kebetulan ada motor nak kuar dari parking, kami terus masuk..heee :D
Macam² jual kat pasar malam nie. macam kat tempat kita juga. walau tapak diorang tak besar dan panjang macam sesetengah pasar malam kat msia nie..selagi ada ruang, diorang open table untuk jual barang diorang.
lepas tue kat pasar nie ada satu stage, untuk diorang buat persembahan
*tak tengok pun, according entry bloggers lain..kami tak sempat nak tengok :( *

Time tepat pukul 7 petang,kedengaran lagu negara diorang berkumandang dan di haruskan semua orang yang berada kat situ berdiri untuk menghormati lagu negara diorang..
ini pun kami tahu sebab terdengar uncle jual keychain minta customer dia yang tengah duduk pilih keychain dia nak beli tue berdiri..

Macam² ada..makanan; nasi kerabu, nasi goreng halal dan tak halal..tapi kami  ragu².minuman, souvenir, ice-cream handmade (kita tengok okay bila akak tue buat), baju², bag², kasut²,  poko bunga kechik², macam² lah ada..ada yang unik air dijual dalam buluh haaaaa..interesting kan. tapi lupa nak snap.
Itulah uncle yang suh berdiri tue..ramah uncle nie.. =D
Last destination kami sebelum balik. Oleh kerana awan tebal da gelap , angin tak berapa nak kuat..
Uncle yang sedang menulis nama kat keychain yang kami beli tue..dia sempat sembang², tanya kami dari mana, ucap tahniah & happy honeymoon sebab nampak inai kami, tanya kami datang night market nie dengan apa..stay kat mana..kami jawab semua soalan dia..lepas tue dia tengok awan, dia advise kami untuk balik dan datang balik esok..*tapi uncle nie tak tahu yang kami nak balik kl dah esok*
 (night market nie ada setiap petang jumaat, sabtu dan ahad).

Kami pun dengan pantas dengar nasihat uncle tue..risau laa jugak kan..nak balik ke ao nang da malam, nak hujan pulak tue..uncle nie pun kata dia pun kena balik, sebab kedai dia tak de payung..
Orang kat sana walaupun susah, kami tak nampak pun kat pasar tue orang meminta sedekah..diorang susah tapi diorang meniaga walaupun barang tue barang buatan sendiri.

Sampai je kat motor, simpan dalam bag..
dalam perjalanan, atas motor dalam 10 minit, hujan turun..dan kami pun basah kuyup lagi...
-.-
tapi hujan tak lama pun..kejap je..dan tak lebat pun macam tengah hari tadi..
tapi encik berg yang bawak motor dihadapan tue of course laa sakit badan kena hujan sebab lawan angin..kecian dia..tapi we having fun kat sayang..sebelum nie kita tak penah pun rasa keadaan mandi hujan macam nie..hehee =D

Sampai ao nang, kami naik bilik..mandi dan siap² sambung bejalan lagi dan pegi makan..
motor kami da hanta ke kakak tue dah.
Kami bejalan kaki jee..
Dan ini lah ao nang street..

Ini pulak map ao nang beach.
color empatsegi empatsegi hijau tue adalah kedai² yang awak awak dan awak bole shopping cuci² mata :D
Dah penat berjalan..
let's MAKAN..!
kami makan kat kedai yang di beri nama BAMBOO

See..so bamboo..walau kedai deret dia macam gerai kat msia, tapi diorang deco kedai diorang jadi ala² ada klas gitu..
kedai nie sebelah kedai lemon yang kami makan first day hari tue..
SPOTTED! haha itu zul & the gang.
time tengah snap gamba kat depan kedai nie..ada orang menjerit "marrrrr.! marrrrr.!"
dan mar pun pusing. Ish! ingat sapa rupanya mamat nieh
hahaha..zul...zul...seronok kita orang dapat gelak² dengan zul nie. =)

Santapan kami pada malam terkahir di ao nang..

Blurrrrrrp!
Alhamdulillah...

So lepas tue kami pun bergegas berpimpin tangan balik ke hotel..
hurmmm esok nak balik dah =(